Samfund og resiliens - Igangværende
DIVERSITY
Formål
Formålet med projektet ’DIVERSITY: Including Migrants Through Organisational Development and Programme Planning in Adult Education’ er at sætte fokus på, hvordan den generelle voksenundervisning kan tilpasses til bedre at inkludere flygtninge/indvandrere, i stedet for at disse anses som en målgruppe, der kræver separate tilbud.
ARTEM
Formål
I ARTEM-projektet udvikles et nytænkende træningsforløb, der sigter mod at styrke interkulturelle kompetencer hos fagfolk eller frivillige, der arbejder med flygtninge/indvandrere, og mod at fremme kompetencer hos flygtninge/indvandrere, så de bedre kan inkluderes i deres nye lokalsamfund.
21C-SDG
Formål
21C-SDG (21st Century Skills in the Context of UN’s Social Development Goals for Pupils) har til formål at fremme kompetencer, som er essentielle for unges udvikling og succes i det 21. århundrede. Det omfatter kompetencer som entreprenørskab, kritisk tænkning, mediekendskab og kreativ problemløsning.
ELAINE 2.0
Formål
Formålet med projektet er, at praktikere inden for integrationsområdet får ny viden, deler erfaringer om integrationspraksis og får inspiration til nye løsninger på integrationsudfordringer både på europæisk og lokalt plan. Samlet set vil projektet bidrage til bedre muligheder for integration af flygtninge og indvandrere på europæisk og lokalt plan.
Building Social Bridges by Entrepreneurial Thinking
Formål
Projektet ’Building Social Bridges by Entrepreneurial Thinking’ har til formål at opbygge og understøtte et entreprenørskabs-mindset hos socialt udsatte grupper, med henblik på at fremme en højere grad af social inklusion. Projektet ønsker at inddrage succeshistorier i form af rollemodeller, som har stået i den samme situation som målgruppen.
Læs mere: Building Social Bridges by Entrepreneurial Thinking
PRISMA
Formål
Formålet med PRISMA (Participation Rather Than Integration of Migrant Communities in Adult Learning) er at diskutere og udveksle god praksis i forhold til aktiv, strategisk inddragelse af flygtninge og indvandrere i planlægningen af undervisningen på voksenuddannelsesområdet.
PROM-PAR
Formål
PROM-PAR (Promoting migrants’ democratic participation and integration) sigter efter at styrke demokratisk deltagelse blandt migranter. Projektet er baseret på uddannelse i medborgerskab som grundlaget for demokratisk deltagelse samt udviklingen af selvtillid, kritisk tankegang og demokratiske normer.
Skolen for alle
Formål
”Skolen for alle” er et pilotprojekt, der har fokus på forældre, som har dansk som andetsprog, og som har børn, der går eller skal gå i skole. Projektet skal støtte forældrene i at forstå den danske skolemodel og i at kommunikere med skolen.
Challenges of the Region: Depopulation Control, Development – best practices (DeCoDe)
Formål
Formålet med projektet er at udveksle strategier og gode praksisser omkring affolkningsproblematikker og diskutere, hvordan yderområder kan gøres attraktive.
Læs mere: Challenges of the Region: Depopulation Control, Development – best practices (DeCoDe)
AMARE-EU
Formål
AMARE-EU (Adoption of Multicultural Approaches towards Resilience Enhancement in EU) har til formål at skabe opmærksomhed om byers resiliens og udvikle konkrete løsninger til at involvere og informere de borgere, der grundet sociale, sproglige, økonomiske og kulturelle faktorer er i alvorlig risiko i tilfælde af en naturkatastrofe.
FACE
Formål
Formålet med FACE (Fighting against Cyberbullying and Exclusion) er at forbedre viden og udvikle nye værktøjer til håndtering af online mobning blandt børn og teenagere.
APProach – connecting EU mobile citizens with their welcoming cities
Formål
Muligheden for som borger at bevæge sig mellem EU-medlemslandene er en høj prioritet for EU. For at gøre det nemt at finde information om den by, man flytter til, vil projektet APProach lancere en mobil-app.
Læs mere: APProach – connecting EU mobile citizens with their welcoming cities
IMPACT
Formål
Inclusion Matters: Using Performance Arts Towards Cohesion and Tolerance (IMPACT) har til formål at skabe dialog og bygge bro mellem lokalsamfund og flygtninge, asylansøgere og migranter ved hjælp af performance art.
Shaping Fair Cities
Formål
Shaping Fair Cities - integrating Agenda 2030 within local policies in times of great migration and refugees flows. A campaign and advocacy project led and implemented by LAs.
Formålet med projektet er at bidrage til at fremme forståelsen af de lokale myndigheders og borgernes forskellige roller og ansvar ift. den omkringliggende verden og for bæredygtig udvikling.
EU Awareness
Formål
Projektet ønsker at styrke det europæiske medborgerskab ved at få en bedre forståelse af borgernes EU-skepsis samt oplyse og skabe debat om EU.
MAMBA
I projekt MAMBA vil Vejle Kommune og 14 andre europæiske partnere arbejde med at forbedre mobiliteten i landdistrikterne.
I landdistrikterne bliver mulighederne for offentlig transport færre og færre og på baggrund af de demografiske ændringer vil denne situation fortsat forringes i de kommende år.
D-Learning
Formål
Designtænkning anvendes normalt som metode til praktisk og kreativ løsning af problemer. D-Learning (Design Thinking as a Means to innovative Product Development in Adult Learning) vil tilpasse og overføre metodikken fra designtænkning til voksenuddannelsesinstitutioner.
CRISCO
Formål
Formålet med CRISCO (Crossroad of the Regions – fostering involvement of all citizens in local life to improve social cohesion) er at skabe og inspirere til initiativer, der kan fremme social inklusion, ved at styrke den gensidige forståelse og interkulturelle dialog, bl.a. gennem en højere grad af involvering af alle borgere i lokalsamfundet.
Stronger Together - Prevention of Radicalization in Schools
Formål
Stronger Together – Prevention of Radicalization in Schools vil hjælpe med at forebygge radikalisering blandt elever i 10-12-årsalderen ved at udvikle et undervisningsmateriale, der består af fem moduler og et digitalt brætspil.
Læs mere: Stronger Together - Prevention of Radicalization in Schools
Smart U Vejle
Formål
Projektet handler overordnet om at knytte universiteters undervisning og forskning til Vejle. Ideen er at give lettere og mere målrettet adgang til universitetsaktiviteter som mastermoduler og online undervisning, forskningssamarbejde, studievejledning og gode praktikforløb.
KNOW-HUBs
Formål
Projektet videreudvikler og tester konceptet ”3M: Mødested, Mediator, Motor” som en metode til at gøre voksenuddannelsescentre til videns- og innovationscentre i landdistrikter.