Børn og unge - Igangværende


Samarbejde med Mølholm Skole og CSV Vejle

I skoleåret 2018/2019 udvikler og implementerer VIFIN i samarbejde med Mølholm Skole og CSV Vejle (Center for specialundervisning til voksne og unge) et nyt undervisningskoncept til specialklasser på mellemtrinnet. 

Læs mere: Samarbejde med Mølholm Skole og CSV Vejle


QuaMMELOT

Formål

Formålet med QuaMMELOT (Qualification for Minor Migrants Education and Learning Open access - Online Teacher-training) er at indsamle viden og udvikle undervisningsværktøjer til inklusion af nyankomne tosprogede elever i almene klasser.

Læs mere: QuaMMELOT


ARTinLAN

Formål
ArtinLan (A Global Virtual Village for Languages & Art) vil udvikle en læringsmetode, som inddrager kunst i fremmedsprogstimerne i folkeskolens yngste klasser. Ved at skabe et internationalt lærernetværk til at udveksle erfaringer og inspirere til at prøve kunstaktiviteter i klassen, sigter ARTinLAN mod at fange unge elevers motivation for at lære fremmede sprog gennem kunstneriske aktiviteter såsom dans, musik, maling, teater mv.

Læs mere: ARTinLAN


Digitalt - det er for børn

Formål
'Digitalt - det er for børn' er et projekt om brug af digitale medier i daginstitutioner, bl.a med fokus på kompetenceudvikling hos pædagoger, afprøvninger af ideer til forløb, udvikling af skabeloner til forløb, erfaringsopsamling og vidensdeling samt netværksopbygning.

Læs mere: Digitalt - det er for børn


No Alternative Facts

Formål
No Alternative Facts har til formål at give unge i alderen 15-25 år de kritiske færdigheder, der er nødvendige for at lære at skelne imellem propaganda og informationskilder, man kan have tillid til på internettet.

Læs mere: No Alternative Facts


Nordens dage

Formål
Med Nordens Dage ønsker vi at vække en interesse og nysgerrighed for Norden. Vi giver eleverne et større indblik i Nordens historie, geografi og den aktuelle hverdag.

Læs mere: Nordens dage


SEEDS

Formål
Projektet SEEDS (Social Entrepreneurship Empowering Development in Preschools) har til formål at udvikle en europæisk pædagogik rettet mod det 21. århundrede og de kompetencer, vores børn får brug for at lære for at kunne være velfungerende borgere og individer i fremtidens samfund.

Læs mere: SEEDS


Nordlinjen



Formål

Projekt Nordlinjen handler om at være ung i Færøerne, Island, Grønland og Danmark. Det overordnede mål er at skabe en større bevidsthed og en større indsigt i det fællesskab, som de unge er en del af.

Læs mere: Nordlinjen


Stronger Together - Prevention of Radicalization in Schools

Formål
Stronger Together – Prevention of Radicalization in Schools vil hjælpe med at forebygge radikalisering blandt elever i 10-12-årsalderen ved at udvikle et undervisningsmateriale, der består af fem moduler og et digitalt brætspil.

Læs mere: Stronger Together - Prevention of Radicalization in Schools


Nordpiloterne



Formål
Projektet handler om nabosprogsundervisning i folkeskolernes 5., 6. og 7. klasser. Nabosprogsundervisning anses som en genvej til fremmedsprogsundervisning, idet det åbner for nye muligheder for at arbejde med en sproglig opmærksomhed og mulighed for gennem ”det fremmede” at blive mere bevidst om eget sprog og egen kultur.

Læs mere: Nordpiloterne


Dannelse gennem filosofiske samtaler



Formål
Projektet "Dannelse gennem filosofiske samtaler i dagtilbud - et fundament for fremtidens børn" er en del af en bredere strategisk proces i Vejle Kommune om en målrettet styrkelse af tidlig læring og dannelse i dagtilbud.

Læs mere: Dannelse gennem filosofiske samtaler